Followers

Klik Salah Satu Jew..

Saturday, October 29, 2011

Kek Coklat Kukus



Assalamualaikum.. Hari ni aku mau citer sal resepi yang mak aku buat iaitu Kek Coklat Kukus... Huhuhuhu best dan sedap sangat2.. Ceiwaahh..!! siap bagitau lagi tuh..!! tapi memang betol pun.. sedap tau mak aku buat.. Nanti aku cadang nak bawak sikit time aku masuk hostel kat tempat belajar nanti.. Buat bekalan.. Huhu.. Bukan senang dah lama aku tak makan Kek Coklat Kukus mak aku buat ni.. Time aku balik hari tuh, mak aku ade buat dalam 1 loyang. So, ape agi serbu laa makan.. Hahahaha.. Best sangat2..!! so trylah buat kek coklat ni..ada juga panggil kek coklat moist, kek coklat lembap atau kek coklat kukus.. Kat bawah ni aku ade senaraikan resepi2nya.. Kalau nak cuba buat, try laa.. Hehehehe... Jom..!! Chill-out..!! 

Ok..ni resepi Kek Coklat Kukus mudah dan best :-

Bahan-bahan kek coklat :
  • 250gm Butter
  • 3/4 cawan gula
  • 4 biji telur
  • 2 cawan tepung gandum
  • 3/4 cawan serbuk koko
  • 1 cawan air atau susu cair
Cara buat kek coklat :

  1. Bancuh serbuk koko dan air atau susu cair.
  2. Pukul Butter dan tambah gula sehingga kembang.
  3. Masukkan telur sebiji demi sebiji. Then, pukul lagi..
  4. Masukkan tepung gandum selang-seli dengan bancuhan koko tadi sambil terus memukul.
  5. Kukus 45 minit (dalam loyang)
Inilah keadaan kek coklat setelah siap dikukus dalam loyang


Nahh...!! hidangannya...
Dah siap....
Yummm..!! Yummm!!


p/s : Korang cuba laa try buat kat rumah dengan resepi ni... Rasenye betol dah kot resepi yang aku bagitau kat atas tadi.. Tapi inilah keknya yang aku suka makan hasil air tangan mak aku.. Hee~ Bessst...!! Oke! dah selesai.. Papai....!! see u later...

2 comments:

I am Me said...

urm,, sedapnyer!!!!

sinarmata said...

hehehe.. Cube laa try resepi tuh.. Oke!
Thanx taw..!!

Din Aziz since 2010 in blogger site . All Right Reserved by Din Aziz